Home » About » Adem je vrij

Adem je vrij

Tijdens onze retreat besteden we ook aandacht aan de ademhaling. Onze ademhaling zien we als iets vanzelfsprekends, we hoeven er niet bij na te denken en het kost ons geen enkele moeite. De meeste mensen gaan er vanuit dat de ademhaling alleen nodig is om het lichaam van zuurstof te voorzien. Echter kunnen we veel meer voordeel halen uit onze ademhaling door ons er iets meer in te verdiepen.

En dan doelen we met name op Pranayama.

Wat is Pranayama

Pranayama komt voort uit de yogatraditie en bestaat uit ademhalingsoefeningen die onze energie verhogen, onze mentale en fysieke gezondheid verbeteren en stress verminderen. Prana betekent “levensenergie” en Yama betekent “controle”.

 

Pranayama betekent dus  “controle over de levensenergie”.

 

De yoga filosofie leert ons dat de ademhaling in verbinding staat met onze levensenergie. Pranayama bestaat uit meerdere ademhalingsoefeningen die kunnen zorgen voor een betere gezondheid, zowel op fysiek als mentaal niveau. Pranayama is net als meditatie een onderdeel van yoga en is minstens zo belangrijk. Dat is ook de reden waarom wij er voor kiezen om tijdens onze retreat hier aandacht aan te besteden.

Voordelen van Pranayama

Veel mensen gebruiken maar één deel van hun longinhoud. Doordat er bij Pranayama-oefeningen volledig wordt in- en uitgeademd, kunnen de longen meer zuurstof opnemen wat ervoor zal zorgen dat er extra zuurstof naar onze organen stroomt. Door de extra zuurstof die we opnemen, zal ook onze bloedcirculatie omhoog gaan, zal ons lichaam beter ontgiften en zullen we meer energie krijgen. Buiten de lichamelijke voordelen die de Pranayama oefeningen ons bieden, zal ook onze geest er voordeel bij hebben. Door de concentratie die nodig is tijdens de oefeningen, zal onze geest tot rust komen. 

 

"Genoeg redenen dus om tijdens onze retreat aandacht te besteden aan onze ademhaling".

 

Er bestaan verschillende soorten ademhalingstechnieken binnen Pranayama. Er zijn technieken die ons energie geven maar ook technieken die kalmerend werken. Door het kalmerend effect van bepaalde Pranayama-oefeningen, worden deze vaak gebruikt om een meditatie sessie te beginnen. Daarbij zullen we merken als de ademhaling rustig en stabiel is, dat onze geest ook rustiger wordt.

Door diep en volledig adem te halen zullen we ons meer verbonden voelen met ons lichaam, verbeteren we onze gezondheid en verhogen we ons bewustzijn.

 

Conclusie: "met onze ademhaling kunnen we onze geest beïnvloeden". Zelf ervaren? 

 

Retreat_ Time4You_Retreats_Yogadag
Retreat_Time4You_Retreats_Yogadag
Retreat_ Time4You_Retreats_Yogadag